silke-down-under.reismee.nl

Nieuw Zeeland

Heeey!


Sorry het is een tijdje geleden dat ik voor het laatst geschreven heb en ik heb ondertussen al zoveel gezien en gedaan. Zoals de meesten wel weten denk ik, zit ik nu in Nieuw Zeeland en komt hier ook al vrij snel weer een einde helaas!

Kerst en oud & nieuw

Na 2 maanden gewerkt te hebben in de outback ging ik dan eindelijk weer reizen, en dit keer niet alleen maar met Loes!! Heb er wel 25 uur voor in de bus moeten zitten maar daarna was ik gezellig met loes in brisbane! We hebben samen van brisbane naar Sydney gereisd, we lagen met de kerst in Byron bay aan het strand, zijn een paar keer lekker uiteten geweest, leuke avonden uit gehad, veel bijgekletst, naar een openlucht bioscoop geweest, met oud en nieuw in Sydney het vuurwerk gekeken en nieuwjaarsdag de nieuwjaarsduik gedaan op z’n Nederlands! Kortom we hebben een hele leuke tijd samen gehad!!


Auckland

3 januari vloog ik naar Auckland, de grootste stad van nieuw zeeland. Hier heb ik bijna een week gezeten. Ik ben in die week naar devonport geweest met de ferry, naar Mount Eden gelopen met zonsondergang waar je prachtig uitzicht had op de stad, naar het Auckland museum geweest en lekker gechilled in het park of in de haven.


Noordereiland

9 januari begon dan mijn bustour met stray. Dit is een busorganisatie die met door het land rijdt met verschillende routes en waarbij de busdrivers ook gelijk een soort gidsen zijn. Het is een hop on hop of bus maar als je het in het minimale aantal dagen doet kun je het gebruiken als tour, en dat is wat ik heb gedaan. De eerste stop was hahei.


Hahei

Hahei ligt aan een prachtig strand en dicht bij cathedrale cove, waar onder andere Narnia is opgenomen. De eerste dag ben in een boottour gaan doen langs alle highlights en cathedrale cove vanaf de waterkant gezien. S’avonds hadden we een groepsdiner met de groep van de bus en zijn we naar het strand geweest met wat biertjes, een kampvuur en iemand met een gitaar. De volgende ochtend zijn we om 4 uur uit bed gegaan om met zonsopkomst bij hotwater Beach te zijn. Dit is een strand waarbij je als je op bepaalde plekken een stukje graaft er kokend water uit de grond komt. Als je dus daar een kuil graaft en er een beetje zeewater in laat lopen heb je heerlijk warm badje in het zand van waaruit je de zonsopgang heel mooi kan zien. S’middags zijn we naar cathedrale cove gelopen en hebben we daar aan het strand gelegen. Na deze best wel lange maar leuke dag hebben we de hele avond drankspelletjes gedaan met een groep, en de gekste spelletjes kwamen voorbij wat erg leuk was!


Rotorua

Na hahei zijn we doorgereden naar rotorua. Omdat er zoveel vulkanische activiteit is deze stad is ruikt de stad naar rote ei en zijn er veel geisers en waterplassen/vijvers waar de rook vanaf komt omdat het zo heet is. Na de stad verkent te hebben ben ik s’avonds met een groepje wezen lugen. Je moet dan eerst met de gondel de berg op en daar heb je verschillende banen waar je vanaf kan lugen. Het zijn een soort karretjes met alleen een rem en daarmee rij je dan een stuk de berg dan af en ga je met ski-liftjes weer omhoog. Dit was echt super leuk en gezellig, en toen iedereen een beetje de smaak te pakken had ook behoorlijk hard! De volgende dag ben ik met 3 anderen naar hobbiton geweest, wat erg leuk was om in het echt te zien en ook erg mooi! Die middag ben ik ook nog gaan raften, van de hoogste commerciële waterval waar vanaf wordt geraft (7meter) En ja... dat was heel hoog en eng!! Die avond gegeten en uitgeweest met een groepje en de volgende dag ging iedereen weer verder en allemaal een andere kant op wat erg jammer was, maar ook wel weer genoeg andere leuke mensen ontmoet!


Lake aniwhenua

Hier heb ik 1 nachtje geslapen en was met als doel om ons een beetje meer te leren over de Maori cultuur. Dit werd gedaan door een hangi maaltijd te maken, dit koken ze dan in de grond, en hebben we de haka geleerd.


Blue duck station

Onderweg naar blue duck station zijn we met de bus gestopt in taupo. Hier zijn we naar een rivier en hotsprings gewandeld en daarna bij de coolste Mac van de wereld gegeten! Toen door naar blue duck station wat echt in de middel of nowhere is zonder WiFi of verbinding. Het is een soort boerderij in een hele mooie omgeving en allemaal activiteiten aanbiedt om te doen. Ik heb hier paardgereden om op die manier de omgeving te verkennen. Het was er best koud dus s’middags met een paar binnen zitten met dekentje om en kaartspelletjes spelen (want je kunt ook niet veel anders) maar echt heel gezellig!


Raehiti

Na 2 nachten in blue duck station gingen we door. We zouden eigenlijk de tongariro crossing lopen, maar dat was helaas gecanceld ivm het slechte weer. Dus hebben we een andere hike gedaan naar een waterval en waar ook scenes zijn opgenomen voor lord of the rings! S’avonds sliepen we in raehiti, een stadje waar honderden mensen waren opgekomen door een brand en daarom gaat nu elke ochtend om 8 uur het brandalarm of in het stadje als test. Gelukkig sliep ik hier maar 1 nachtje.


Wellington

Onze laatste bestemming van het Noordereiland was wellington, de hoofdstad van Nieuw Zeeland. Maar het was zo klein en rustig dat het totaal niet aanvoelde als de hoofdstad. Ik heb hier een beetje door de stad gewandeld en s’avonds wat drankjes gedaan met een paar uit de bus. De volgende ochtend moesten we om 7 uur al bij de ferry zijn die ons naar het Zuidereiland bracht. Na bijna 2 uur vertraging waren we dan eindelijk in picton!


Zuidereiland


Marahau

Na een tussenstop te hebben gemaakt in Nelson voor een wijnproeverij, kwamen we vrij laat aan in marahau. Dit is het plaatsje waf grenst aan Abel tasman national park. De volgende dag ben ik samen met een ander meisje een hike gaan doen in Abel Tasman. We lieten ons met de watertaxi afzetten op een strand en liepen terug wat nog best wel een flinke wandeling was van 20 km, maar wel heel erg mooi!!


Franz Josef

Na lekker 2 dagen mooi weer te hebben gehad en aan het strand gingen we door naar Franz Josef, een stadje in de bergen tussen de gletsers. Het was koud en regen dus besloten we maar in de hottub te gaan buiten! De volgende dag zou ik eigenlijk gaan skydiven maar dat werd gecanceld door het weer. Dus maar een wandeling gemaakt naar een gletser.


Wanaka

Na Franz Josef reden we door naar Wanaka is een leuk klein plaatsje met als hoogtepunt the Roys peak. Samen met een paar anderen leek het ons een leuk idee om dit s’nachts te gaan beklimmen zodat we bovenaan zouden zijn met zonsopkomst. Dit betekend dus dat we half 3 s’nachts de taxi hebben gepakt daar naartoe om vervolgens 2,5 uur lang alleen maar steil omhoog te lopen, en dan bedoel ik niet een beetje steil!! Jeetje wat was dit zwaar maar het uitzicht was dan ook wel echt magisch! De rest van de dag bijgeslapen en benen omhoog want had toen al spierpijn. De volgende dag mocht ik met een meisje van de bus mee in een vliegtuigje omdat zij ging leren vliegen en gratis iemand mee mocht nemen. Vanuit hier ook weer erg mooi uitzicht gehad op wanaka. Daarna met de bus weer verder naar Queenstown.


Queenstown

Op dit moment zit ik in Queenstown, een heel leuk stadje met heel veel activiteiten om te doen! De eerste dag rondje door de stad gelopen en uiteten geweest. De tweede dag begon het met de adrenaline, ik ging skydiven! Ik had verwacht heel nerveus te zijn maar dat was ik helemaal niet. Het is super leuk om te doen en ik heb ook erg kunnen genieten van het prachtige uitzicht want ik deed het in southern alps, tussen de bergen en meren! Die dag leek het mij en Senna, een meisje waarmee ik ook in de bus zat, een goed idee om ook maar te gaan bungee jumpen! We hebben het geboekt voor de dag erna en we zijn allebei nog nooit zo zenuwachtig geweest voor iets! Elke keer als we eraan dachten kregen we gewoon buikpijn van de zenuwen! Maarja toen het eenmaal zover was moesten we wel. Ik heb niet naar beneden gekeken en gelijk gesprongen toen een man aftelde! Het was zoo eng maar zo ontzettend gaaf!!! We kregen er allebei zo’n adrenaline kick van dat we de rest van de dag gewoon echt kapot waren. Het was het engste maar ook een van de leukste dingen die ik hier heb gedaan! S’avonds zijn we naar fergburger geweest om daar de beroemdste burger van de wereld te eten, die echt goed was! Daarna zijn we naar de icebar geweest, waar alles van ijs was gemaakt, zelfs het glas waar je uit dronk. Gisteren ben ik met Senna naar milford sound geweest waar allemaal fjorden zijn. Dit was erg mooi, alleen een lange dag want we moesten 5 uur heen en 5 uur terug met de bus! Vandaag een rustdagje en dan morgen door naar mount cook en dan 2 februari alweer terug naar Sydney.


Hoop jullie een beetje bijgepraat te hebben en ik zal proberen het beter bij te houden zodat de verhaaltjes wat korter worden :)


Reacties

Reacties

Papa

Verhalen schrijven geeft je ook een mooie gelegenheid om te beseffen....
Top!
ENJOY life !!! (De hoofdletters en de komma’s komen later dit jaar wel weer aan de orde :) )

Debby

Silke, wat leuk weer om je ervaringen te lezen.
En wat heb je prachtige foto's gemaakt.
Wat betreft het bungeejumpen wat stoer van je. Zou voor geen goud durven. De dames hier willen het ook?.
Heel veel plezier verder ?

Miranda

Leuk weer Silke om het te lezen! Ik heb het vanmorgen al gelezen, maar het was zo lang dat ik niet kon reageren omdat ik al naar mijn werk moest!!! Je schrijft het heerlijk.... ik kan helemaal meeleven! Het skydiven lijkt me top. Hoop ik ooit nog eens te doen. Geniet ze verder!!!! X

Buurman Paul

Silke wat een schitterend mooie verhalen en wat een fantastische foto's. Wat leuk om te lezen. En vooral hoe ondernemend je bent en wat een lef. Super.
Geniet van deze mooie en onvergetelijke tijd.
Lieve groet, ook van Anja, Paul

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active